تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - اخلاق در كلام حق‏
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اخلاق در كلام حق‏

حسنات اخلاقى در كلام حضرت حق‏

شایستگان، به خاطر ایمان و عمل صالح به ویژه حسنات اخلاقى در بهشت عنبر سرشت كنار هم به سر مى‏برند و حتى پدران و همسران و ذریه‏ى پاكشان با آنان همنشین هستند. قرآن مجید در این زمینه مى‏فرماید:

«الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمِیثاقَ* وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ* وَ الَّذِینَ‏ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ* جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ الْمَلائِكَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ* سَلامٌ عَلَیْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ» «1».

كسانى كه همواره به عهد خدا وفا مى‏كنند و پیمان را نمى‏شكنند* و آنان كه پیوندهایى را كه خدا به اتصال آن فرمان داده متصل مى‏دارند و از پروردگارشان مى‏ترسند و از بدى حساب بیم دارند* و كسانى كه براى تحصیل خوشنودى پروردگارشان صبر مى‏كنند، و نماز را برپا مى‏دارند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند، و با خوبى بدى را دفع مى‏نمایند، عاقبت خوش سراى دیگر براى آنان است* بهشت‏هاى جاویدانى كه وارد آن مى‏شوند و نیز پدران و همسران و فرزندان شایسته‏ى آنان و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى‏شوند [و مى‏گویند:]* سلام و سلامتى بر شما به خاطر صبر و استقامتى كه از خود نشان دادید، چه عاقبت نیك این سرا نصیب شما شد».

در این آیات شریفه به هشت مورد از حسنات اخلاقى و به یك مورد از موارد عبادت و بندگى كه هر یك به جاى خود از بذرهاى پرثمر معنوى است اشاره شده است. بذرهایى كه وقتى در كشتزارى چون دنیا به دست مؤمن كاشته مى‏شود محصولش بهشت‏هاى پایدار و استقبال فرشتگان و همنشین شدن او با پدران و همسران و فرزندان شایسته در جوار حق است.

حسنات و مكارم اخلاقى كه در هشت مورد در این آیات آمده عبارت است از:

1- وفاى به عهد. 2- نشكستن پیمان. 3- حفظ پیوند با آنان كه خدا به پیوند با آنان فرمان داده است. 4- ترس از عظمت حق. 5- بیم از بدى حساب. 6-

صبر و استقامت. 7- انفاق در پنهان و آشكار. 8- دفع بدى با خوبى.

و یك موردى كه در این آیات از موارد عبادت به آن اشاره شده است، نماز است.

راستى عجیب است، اكثر چیزى كه انسان را به خشنودى حق و استقبال فرشتگان و بهشت‏هاى جاوید و همنشینى با نیكان از اقوام در جوار حق مى‏رساند حسنات اخلاقى است.

 در اینجا لازم است براى هریك از موارد هشت گانه‏ى حسنات اخلاقى كه در آیات سوره‏ى مباركه‏ى رعد مطرح است یك یا چند روایت از پیامبر اسلام و اهل بیت گرامش ذكر كنیم تا بیش از پیش ارزش حسنات اخلاقى روشن شود.

وفاى به عهد

ابى مالك مى‏گوید به حضرت زین العابدین علیه السلام گفتم: از تمام قوانین دین مرا آگاه كن. حضرت فرمود:

قَولُ الحَقِّ والحُكمُ بِالعَدلِ وَالوَفاءُ بالعَهدِ «2»

. گفتار حق و داورى به عدالت و وفاى به عهد.

حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از پیامبر خدا روایت مى‏كنند كه آن حضرت فرمود:

مَن عَامَل النّاسَ فَلَم یَظْلِمهُم، وَحدَّثَهُم فَلم یَكْذِبهُم، وَوعَدَهُم فَلَمْ یُخْلِفْهُم، فَهُو مِمَّن كَمُلَت مُرُوءَتُهُ، وَظَهَرتْ عِدالَتُه، ووَجَبتْ اخوَّتُهُ، وَحَرُمَتْ غِیبَتُهُ‏ «3»

. كسى كه با مردم معامله كند و به آنان ستم نورزد، و سخن بگوید و به آنان دروغ نگوید، و به آنان وعده دهد و خلف وعده نكند، از كسانى است كه مروّتش كامل شده، و عدالتش آشكار گشته، و برادرى‏اش واجب شده، و غیبتش حرام است.

نشكستن پیمان‏

امیرالمؤمنین علیه السلام هنگام وقوع حادثه‏ى جنگ جمل و شكایت بسیار سخت از طلحه و زبیر- كه در مورد آن حضرت پیمان شكنى كردند- در نامه‏اى به شیعیانشان نوشتند: سه خصلت است كه در قرآن آمده و بازگشت آثار شومش به خود مردم است: تجاوز، حیله، شكستن پیمان. خدا فرموده:

«... یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْیُكُمْ عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ...» «4».

اى مردم! تجاوزتان فقط به زیان خود شماست.

«... فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما یَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ...» «5».

و كسى كه پیمان بشكند فقط به زیان خود مى‏شكند.

«... وَ لا یَحِیقُ الْمَكْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ...» «6».

و مكر زشت و حیله‏ى بد جز اهلش را محاصره نمى‏كند.

سپس نوشته‏ى خود را به این جمله خاتمه دادند كه: طلحه و زبیر بر ما ستم و تجاوز كردند، و بیعت مرا شكستند و با من مكر و حیله نمودند «7».

 

______________________________

 

(1)- رعد (13): 20- 24.

(2)- خصال: 1/ 113، حدیث 90؛ بحار الانوار: 72/ 92، باب 47، حدیث 1.

(3)- خصال: 1/ 208، حدیث 28؛ عیون اخبار الرضا: 2/ 30، باب 31، حدیث 34.

(4)- یونس (10): 23.

(5)- فتح (48): 10.

(6)- فاطر (35): 43.

(7)- بحار الانوار: 32/ 107، باب 1، حدیث 78؛ تفسیر برهان: 3/ 366.

22.


 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان