تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - عفاف - حجاب - اخلاق
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

عفاف - حجاب - اخلاق

پرسش :

از نظر قرآن كریم آیا عفاف بدون حجاب برای اخلاق كافی است؟


پاسخ :

عفت و پاكدامنی، با آفرینش و فطرت زن به هم آمیخته است و در آفرینش او، جایگاه عظیم و بلندی دارد كه هم خود زنان خواهان عفت و پاكدامنی هستند و هم دیگران، زن را با این ویژگی می‌خواهند. اسلام نیز آفرینش زن و صلاح و خیر جامعه را در نظر گرفته و حجاب را لازم شمرده تا عفت برونی زن، با عفت درونی او هماهنگ و بنیان خانواده مستحكم گردد و زن همچون كالای ناچیزی در معرض همگان قرار نگیرد.
حال با توجه به آیاتی كه در قرآن كریم دربارة حجاب و فلسفه آن بیان شده آیا می‌توان گفت عفت بدون حجاب اسلامی، برای زن كافی است؟!
قرآن كریم در بعضی آیات به حكمت و فلسفة حجاب اشاره كرده و درباره‌ آن می‌فرماید:
1. پاكی دلهای مردان و زنان و آلوده نشدن آنها در مكتب قرآن، علاوه بر بهداشت جسم (كه در دنیا مطرح است)، یك نوع بهداشت روحی و روانی هم وجود دارد كه چنان چه مراعات نشود، روح مسموم می‌شود و آثار خطرناكی را در پی دارد كه از مسمومیت جسمی به مراتب خطرناك تر است. در برخی آیات به رعایت این نوع از بهداشت توصیه شده است:
قرآن در مورد روبرو شدن و صحبت كردن با زنان پیامبر می‌فرماید:
«... وَ إِذا سَأَلُْتمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ...[1] و هنگامی كه چیزی (از وسایل زندگی را به عنوان عاریت) از آنان (همسران پیامبر) می‌خواهید، از پشت پرده بخواهید، این كار، برای پاكی دلهای شما و آنها بهتر است.»
2. در امان ماندن از اذیت افراد سبك سر: خداوند می‌فرماید: « یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»؛[2] ای پیامبر! به همسران و دختران و زنان مؤمنان بگو: رو سری‌های بلند خود را بر خویش فرو افكنند (طوری كه زیر گلو و سفیدیهایشان پیدا نباشد) این كار برای این كه شناخته شوند و مورد اذیت (اهل فسق و فجور) قرار نگیرند، بهتر است، (و اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سرزده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده و رحیم است.
3. به طمع نیفتادن افراد سبك سر و بیماردل: در آیه 32 سورة احزاب خطاب به زنان پیامبر ـ كه در واقع خطاب به همه زنهاست ـ آمده است: «... به شكل هوس انگیز سخن نگویید كه بیمار دلان در شما طمع كنند و سخن شایسته بگویید». و در جای دیگر خطاب به پیامبر اكرم می‌فرماید: « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ...»؛[3] به مؤمنان بگو، چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، عفت خود را حفظ كنند. این برای آنان پاكیزه‌تر است... و به زنان با ایمان بگو: چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را ـ جز آن مقدار كه نمایان است ـ آشكار نكنند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افكنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشكار نسازند؛ مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرشان، یا پسران برادرشان، یا پسران خواهرشان، یا زنان هم كیششان، یا برده‌گانشان، (كنیزانشان) یا افراد سفیه كه تمایلی به زن ندارند، یا كودكی كه از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن، پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال كه برپا دارند به گوش رسد) ای مؤمنان همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید!»
آیه فوق به صراحت به كیفیت و شكل حجاب اشاره فرموده است و رعایت آن را بر زنان امری لازم و واجب شده است، عفت زنان نیز منحصردر رعایت حدود حجابی است كه خداوند برای آنها تعیین فرموده است، آیا بدون رعایت كردن این حدود عفتی برای زن باقی می‌ماند؟! در این آیه چند نكته قابل توجه است:
الف. زنان نباید زینت‌های خود را به جز در مواردی كه به طور طبیعی ظاهر است، آشكار سازند. منظور از زینت، همان آلات زینتی است كه زنان حق نمایاندن آن را بر دیگران ندارند؛ به این ترتیب، آشكار كردن هر نوع زینتی، حتی لباس‌های زینتی و مخصوص كه زنان در زیر لباس عادی یا چادر می‌پوشند، جایز نیست؛ زیرا قرآن از این عمل نهی فرموده است.
ب. آن‌ها باید «خِمار»های خود را بر سینه‌های خود بیفكنند: « وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ» واژة «خمر»، جمع «خمار» به معنی پوشش است؛ امّا معمولاً به چیزی (روسری یا مقنعه‌ای) گفته می‌شود كه زنان سر خود را با آن می‌پوشانند.
كلمة «جیوب» نیز جمع «جیب» و به معنی یقة پیراهن است كه از آن به گریبان تعبیر می‌شود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می‌شود.
دستور آیة فوق در مورد انداختن گوشة مقنعه به روی گریبان، مضمونش پوشاندن تمام سر و گردن و سینه است.
قرآن كریم، در آیات فوق بین كمال، حجاب، اندیشه و عفاف جمع نموده است. و عظمت زن را در این می‌داند كه: «ان لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال..»؛ نه نگاه مردان بر زنان (نامحرم) نیفتد و نه نگاه زنان بر مردان (نامحرم) افتد.[4]
قرآن وقتی دربارة عفت و حجاب زن سخن می‌گوید، می‌فرماید: حجاب، عبارت است از یك نحوه احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن كه نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند.
از منظر قرآن، زنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند.
علاوه بر آن چه بیان شد استواری اجتماع، استحكام پیوند خانوادگی، جلوگیری از چشم چرانی‌ها، حفظ ارزشها، احترام زن كه هر اندازه متین‌تر و با وقارتر و عفیف‌تر حركت كند و خود را در معرض نمایش مرد نامحرم نگذارد به احترامش افزوده می‌شود و دیگر علت‌ها باعث می‌شود كه زن بدون حجاب از عفتی برخوردار نباشد و عصمت زن كه حق الهی است، بدون آن حفظ نشود.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. مسأله حجاب، شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.
2. فلسفة حجاب، علی محمدی، انتشارات ارم.
3. تفسیر نمونه، آیت الله مكارم شیرازی، و دیگران، ج 14، ص 450، 440، دار الكتب اسلامیه.
4. زن در آیینه جلال وجمال، آیت الله جوادی آملی، مركز نشر فرهنگی رجاء.
[1]. احزاب/ 53.
[2]. احزاب/ 59.
[3]. نور/ 30-31.
[4] . وسایل الشیعه، بیروت، مؤسسه آل البیت، ج 20، ص 67.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان