تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - رهنمودهای امام عسگری علیه السلام در رد فرقه ضاله صوفیه
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

رهنمودهای امام عسگری علیه السلام در رد فرقه ضاله صوفیه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت امام حسن عسكری (ع ) علاوه بر آگاه سازی جامعه و مردم عصر و زمان خویش درباره تفكر صوفی گری و رفتار و اعمال خلاف شرع و عقل فرقه های صوفیه برای اعصار آینده و جوامع اسلامی نیز بینش آفرینی و آگاهی بخشی را بسیار ضروری و لازم می دانست و این نشان می دهد كه آفات و آسیب های متصوفه در حال رشد و تزاید بوده و خطرات و تهدیدات صوفیان گمراه و گمراه ساز رو به وسعت و گسترش می رفته است و به همین دلیل امام (ع ) مسئولیتی سنگین را بر دوش خویش احساس نموده و افكار باطل و مغشوش و عملكردهای تباه این گروه فاسق را در آینده به نظاره دیدگان فكر و جان و روح نسل ها گذاشته است تا هم امروز و نسل ما و هم فردا و نسل های بعد از این بینش آفرینی ها بهره مند گردند و به این وسیله « راه حق » را از « بیراهه های باطل » جدا سازند.

 

چنان كه پیشتر اشاره شد حضرت امام حسن عسكری (ع ) در عصر و زمان خویش به شدت در برابر تفكر صوفی گری موضع گیری می كند و افكار و اعمال باطل و تباه صوفیانی همچون « ابن رافع » و « دهقان » را طرد و نفی می نماید و آندو و كسانی كه از آنها بیزاری نمی جویند را لعن و نفرین می كند و از رحمت الهی دور می دارد و مستوجب آتش دوزخ می داند. امام (ع ) به این حركات آگاهی بخش در طرد و نفی و مبارزه قاطع با فرقه صوفیه بسنده نمی كند و درباره دوره ها و عصر و زمان های پس از خود كه به عصر و نسل ما و پس از ما مربوط می شود اینگونه به یكی از اصحاب نزدیك و خالص خویش به نام « ابوهاشم جعفری » سخن می گوید و خزانه ذهن و فكر او را انباشته از واقعیت هایی می كند كه پس از ضبط و ثبت راهگشای جامعه و كشور و نسل امروز و فردای ما باشد :

 

 

ای ابوهاشم زمانی بر مردم رخ دهد كه چهره هاشان خندان و بشاش و دلهاشان ظلمانی و تاریك است . آنان سنت را بدعت و بدعت را سنت می شمارند. مومن را تحقیر و فاسق را توقیر و احترام می كنند. فرمانروایانشان ستمگر و دانایانشان به سوی خانه ستمكاران رهسپارند. ثروتمندانشان توشه فقیران را می دزدند به این جهت كه زكات و خمس و فطره نمی دهند. خردسالانشان بر بزرگان تقدم و برتری می جویند. هر جاهل و نادانی در نزد آنان آگاه و دانا به شمار می آید. هر مكار و حیله گری فقیر و تهی دست شمرده می شود. فرق و امتیازی میان شخص مخلص و ریاكار نمی گذارند و گوسفند را از گرگ بازنمی شناسند. رهبران و علمای آنها بدترین مردم روی زمین هستند زیرا به فلسفه و صوفی گری و تصوف مایل و عامل می گردند. به خدا سوگند آنها دشمنان دین خدا و گمراهان و منحرفان هستند. و مبالغه در دوستی با مخالفان اسلام می كنند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می سازند. اگر به مقام و منصبی برسند از رشوه گیری سیر نمی شوند و اگر كامیاب نشوند خداوند را ریاكارانه عبادت می كنند. آگاه باشید كه آنها رهزنان طریق مومنین هستند و به آئین ملحدان دعوت می نمایند. هر كس آنان را ادراك كند باید حذر و اجتناب نماید و دین خویش را از آسیب آنها ایمن دارد . » (1 (

 

امام حسن عسكری (ع ) به گروه هایی از مردم جوامع اسلامی در آینده تاریخ ـ یعنی دنیای معاصر ـ اشاره می نمایند كه تحت تاثیر تبلیغات و اغواگری و فریبكاری های فرقه صوفیه قرار می گیرند و به گونه ای از تعالیم اصیل و نجات بخش و زندگی ساز اسلام خارج می شوند و به « از خود بیگانگی » در دین و ایمان و عمل گرفتار می آیند كه حقایق قطعی و مسلم را واژگونه می سازند و حق و باطل را به هم می آمیزند و در حالی به سوی بیراهه های هلاكت زا و ضلالت خیز شتاب می گیرند كه خویش را صالح و سالم و راه یافته به سوی حق تلقی می كنند!

 

در پیام ها و درس ها و رهنمودهای آگاهی بخش و هشداردهنده و راهگشای حضرت امام حسن عسكری (ع ) دقت و تعمق می كنیم :

 

1 ـ مردم تاثیرپذیر از تفكر صوفی گری را با چهره های خندان و مشعوف مشاهده می كنیم و حال آن كه این سرور و شعف در سیمای ظاهری آنهاست و باطن و درونشان ظلمت زا و سیاه و تاریك می باشد.

2 ـ حامیان صوفیه به گونه ای در باطل فرو می روند و از حق فاصله می گیرند كه در اوج خباثت و پلیدی « سنت » را « بدعت »  بدعت را سنت می شمارند و به این ترتیب همه تعالیم و رفتار و سیره و روش های پیامبر اكرم (ص ) و امامان معصوم (ع ) را واژگونه معرفی می كنند و بدعت در دین می دانند

3 ـ حامیان صوفیان هر انسان « مومن » را ـ كه راه یافته به دین خدا و عامل به تعالیم و ارزش های والای اخلاقی و رفتاری در ابعاد حیات فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی می باشد ـ « تحقیر » می كنند و اندیشه و فكر و كنش و عمل او را نفی می نمایند و در نقطه مقابل هر « فاسق » را ـ كه آلوده به انواع و اقسام فسق و معصیت و گناه می باشد و آشكارا به لهو و لعب و فساد و بی بند و باری اشتغال می ورزد ـ « احترام و اكرام » می كنند

4 ـ حاكمان و فرمانروایان همراه و همیار صوفیان در هر جامعه و كشور كه باشند به جور و ستم علیه توده های مردم بی گناه می پردازند و دانایان و به اصطلاح علمای این فرقه همواره با ستمگران ـ چه فرمانروایان و دستگاه ظلمه و چه با وابستگان و عوامل رده های پائین نظام های جور و چه با هر ظالم و ستمگر در هر كسوت و شغل ـ رابطه و پیوندی صمیمانه دارند و به یكدیگر نان قرض می دهند و ثناگو و مداح یكدیگرند

5 ـ حال و وضعیت صاحبان « زر » در تفكر صوفی گری نیز مشخص است و طبیعی است كه اینان عملكردی مشابه صاحبان « زور » و تزویر » دارند. به این ترتیب كه ثروت ملل محروم را غارت و چپاول می كنند و از سویی از پرداخت حقوق الهی كه در قوانین اقتصادی اسلام ـ همچون خمس و زكات و فطره ـ نهفته است امتناع و خودداری می كنند

6 ـ از مشخصه های بارز صوفی گری و رهبران فرقه صوفیه این است كه سعی وافر دارند تا مراتب مختلف جمود و قشری گری را در میان پیروان خود نفوذ و گسترش دهند و به مرور عوام الناس طرفدار متصوفه را در تعصب های كور و سخت و خشن گرفتار سازند و دیدگاه باطنشان را فروبندند و دیدگان ظاهرشان را باز و گشاده دارند. این ترفند و حیله رهبران صوفیه همواره موثر و موفق بوده است و از همین رو پیروان این تفكر منحط به صورت عناصر سطحی نگر و چشم و گوش بسته پرورش می یابند و در نهایت همچنان كه امام حسن عسكری (ع ) تصریح می فرمایند به جایی می رسند كه به دلیل فقدان معرفت و آگاهی و بینش هر انسان جاهل و نادانی در نزد آنان عالم و دانا تلقی میشوند و از همین جاست كه تحجر و جمود و قشری گری و مخالفت و عناد این افراد با تعالیم غنی و جامع اسلام و اندیشه های ژرف و عمیق و راهگشای فقها و علمای فرهیخته و فكور اسلامی و گرایش آنها به اوهام و خرافات صوفیه آغاز می شود و راهی بازگشتشان به دین حق مشكل و سخت می گردد.

 

7 ـ یكی از روش های عوام فریبانه صوفیه این است كه خود را در میان مردم ساده زیست و فقیر و تهی دست جلوه می دهند تا به این وسیله نظر آنان را به خویش جلب نمایند و این گونه وانمود كنند كه ما از زخارف دنیا و مال و ثروت و توانگری بیزاری می جوئیم و خود را با تهی دست ترین مردم همراه و همرنگ می سازیم و غم و اندوه و رنج هایشان را به جان می خریم و در مضایق و تنگناهای معیشتی با آنان شریك و سهیم می باشیم . تعبیر ژرف امام حسن عسكری (ع ) كه می فرماید « هر انسان مكار و حیله گری فقیه و تهی دست شمرده می شود » اشاره ای صریح به نقش آفرینی این حیله شیطانی برای فریفتن مردم می باشد.

 

8 ـ صوفیان در عین تظاهر به فقر و همراهی با مردم هر جا كه ثروتی بیابند غارت می كنند و نه از راه مشروع و حلال كه از راه باطل و حرام خود را به مقام و منصب می رسانند تا از امكانات مالی بهره ببرند و با تصاحب اهرم های قدرت و ریاست در هر كشور و سرزمین اسلامی مراكز وابسته به خود را تامین مالی نمایند و بودجه های لازم را برای ترویج افكار باطلشان فراهم آورند

9 ـ مبالغه و افراط در ارتباط و دوستی و مراوده با مخالفان اسلام در هر عصر و زمان و تلاش های وقفه ناپذیر برای گمراه سازی شیعیان و پیروان ائمه اطهار(ع ) از دیگر ویژگی های فرقه های صوفیه می باشد. عبارت امام حسن عسكری درباره مبالغه و افراط صوفیان در پیوند و مجالست و همراهی با مخالفان دین مبین حق و اصرار آنان برای گمراه سازی شیعیان ائمه اطهار(ع ) نشان از شدت خبث درون و شدت كینه و عناد صوفیان نسبت به اسلام و پیامبر و امامان و از دیگر سو اوج علاقه و اشتیاق آنها به معاندان و مخالفان دین خدا

10 ـ آخرین رهنمود آگاهی بخش و هشدار دهنده حضرت امام حسن عسكری (ع ) برای شناسایی تفكر صوفی گری و عملكرد صوفیان در این عبارت نهفته است كه : هر كس آنان را ادراك كندـ بیابد و بشناسدـ باید حذر و اجتناب نماید و دین خویش را از آسیب آنها ایمن دارد.

 

امام (ع ) برای مردم جامعه اسلامی در هر عصر و زمان صیانت و محافظت « دین » در برابر افكار باطل و شیطانی فرقه صوفیه را توصیه می نماید و تحقق این امر را در اجتناب و دوری از این فرقه و خودداری از پیوند و ارتباط با آنان می داند. درنگاه ژرف امام حسن عسكری (ع ) عقاید و افكار صوفیان باطل و بیراهه و موجب ضلالت و گمراهی و آلودگی به فسق و فساد و تباهی و از دست دادن سعادت دنیا و رستگاری آخرت است و هیچ جایی برای درنگ و مسامحه باقی نمی ماند و از همین رو همه « والدین » و « مربیان » و « معلمین » و « مبلغین » موظفند فرزندان این مرز و بوم را در معرض وسوسه انگیزی و گمراه سازی های این فرقه منحط و آلوده و فاسد قرار ندهند و مانع القائات شیطانی آنان گردند.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان