تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - فرقه ضاله و مخوف شاه نعمت الله ولی گناباد
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فرقه ضاله و مخوف شاه نعمت الله ولی گناباد

 شخصی از اصحاب امام صادق (ع) به حضرت عرضه داشت: در این زمان گروهی پیدا شده که به آنها صوفیه گفته می شود، پس درباره آنها چه می فرمائید؟ حضرت فرمودند: به راستی که آنها دشمن ما هستند، پس هر که با آنها متمایل شود او از آنهاست و با آنها محشور می گردد ... آگاه باشید هر که بآنها متمایل شود از ما نخواهد بود. كتاب حدیقة الشیعه مقدس اردبیلی

ادامه مطلب :

عدم اخلاص در عمل و دنیاطلبی فرقه‌ی نعمت‌اللهیه 

 

از جمله دلایل ما بر بطلان فرقهی ضالهی نعمت اللهیه، عدم اخلاص در عمل و عدم وحدت میان شاخههای این فرقه است. اگر انسان به عرفان الهی دست یافته و از منیت و دنیا طلبی فاصله گرفته است پس وجود کشمکش برای رسیدن به ریاست فرقه و انشعابهای متعدد و ایجاد فرقههای گوناگون در میان دراویش نعمت اللهی، حاکی از عدم اخلاص و ادعای دروغین آنان نیست. در حال حاضر هر یک از شاخههای منشعب شده از فرقهی نعمت اللهیه نظیر کوثریه، شمسیه، گنابادیه، مونس علیشاهیه و غیره یک قطب خاص دارند و معلوم نیست کدام یک محور و مرکز عالم هستی و واسطهی فیض هستند. به عنوان مثال پس از «ملاسلطان»، «صالح علیشاه» به صورت موروثی قطب شد در حالی که «کیوان قزوینی» برای احراز مقام قطب دیگ جوش داده بود و تا کنون نیز منصب قطب، در این فرقه موروثی است. البته عباسعلی کیوان قزوینی (منصور علیشاه) در دوران صالح علیشاه از این فرقه جدا شده و چند ردّیه برضد آنان نوشت.

 

از دیگر دلایل انحراف فرقهی نعمت اللهیه، تجملگرایی و اشرافیگری است. شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان به عنوان یک فئودال بزرگ، زندگی شاهانه داشت؛ همچنین سایر اقطاب و مشایخ این فرقه رفاه طلب بودند به خصوص از زمانی که به هندوستان رفتند مانند آقاخانیها، شاهانه زندگی میکردند و همواره در اسم طریقتی خود پسوند شاه را یدک میکشیدند. گنابادیها با شاهان قاجار و پهلوی نیز ارتباط دوستانهای داشتند و هم اکنون هم دکتر نورعلی تابنده (مجذوبعلی شاه) در پاسداران در خانهای مجلل و بسیار گران قیمت زندگی میکند و در عین حال میگوید ما فقرا، دنیا را سه طلاقه کردهایم.

 

 سرقت آثار علمی دیگران و انتشار آنها به نام اقطاب فرقه  

 

فرقهی نعمت اللهی گنابادی در این زمینه سابقهی بسیار خرابی دارد، اکثر کتب و تألیفاتی که به نام اقطاب گنابادی منتشر شده است، اثر مشایخ فرقه و یا نویسندگان گمنام است که با پول و رشوه، به نام قطب منتشر شده است. به عنوان نمونه هنگامی که دانشمند این فرقه عباسعلی کیوان قزوینی که زمانی از مشایخ ملاسلطان بود، توبه میکند؛ تمام آثار او به نام فرقه و بعضاً به نام سایر اقطاب گنابادی منتشر میشود. تفسیر «بیان السعاده» نیز نمونهی بارز سرقت آثار دیگران توسط اقطاب گنابادی است.

 

به نوشتهی «آقا بزرگ تهرانی» و اکثر کتاب شناسان، تفسیر عرفانی بیان السعاده نوشتهی «مخدوم علی شاه مهائمی کوکنی» است که ملا سلطان آن را به نام خود مصادره و منتشر کرده است. متأسفانه فرقهی نعمت اللهی گنابادی پس از این که حضرت امام خمینی(ره) در تفسیر سورهی «حمد» از تفسیر بیان السعاده نام برد، حداکثر سوء استفاده را نمودند و این طور تبلیغ کردند که امام قطب آنان یعنی ملاسلطان را تأیید کرده است. در حالی که امام در تفسیر سورهی حمد فقط از این تفسیر به عنوان یک تفسیر عرفانی نام برده است، وگرنه امام به عنوان یک مرجع اصولی و مبارز، به هیچ وجه صوفیگری و درویش بازی را قبول ندارد. 

 

بیگانگی با عقاید و احکام اسلامی و فساد اخلاقی

 

به طور کلی دراویش نعمت اللهی به خصوص شاخهی گنابادی آن، اعتقادی به اصول اسلام و رعایت احکام اسلامی ندارند. آنان به اسم طریقت، شرع مقدس اسلام را کنار گذاشتهاند. اهم انحرافهای آنان را میتوان به صورت زیر دستهبندی کرد:

 

1. آنها در نماز موظفاند به جای یاد خدا، صورت قطب را تجسم نمایند.

 

2. دراویش علیرغم تأکید اسلام، از مساجد گریزانند و خانقاههای خود را در مقابل مساجد علم میکنند.

 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان