تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - ارتباط انسان با مصائب
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ارتباط انسان با مصائب

آن قدر گرم است بازار مكافات عمل

دیده گر بینا بود هر روز روز محشر است

سلام علیكم : ما خیلی وقتها گله مند از زمانه ایم  وهمیشه نق نق میكنیم كه اوضاع و احوال به كام نیست این بی ارتباط با اعمال ورفتار های روز مره ما در زندگی نیست . مطلب را زیر را بادقت مطاله كرده در طی هفته چند مرتبه مرور فرمائید .محبت فرمائید آیه های مرتبط با بحث را كه در این نوشتار آمده  را در قرآن جستجو كرده مقایسه نمائید .

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و ما اصابكم من مصیبه فبما كسبت ایدیكم و یعفوا عن كثیر شورى : 30

اگر شما را مصیبتى رسد، به سبب كارهایى است كه كرده اید؛ و خدا بسیارى از گناهان را عفو مى كند.

 

(مصیبه ) از ماده (صوب ) به معناى نزول و قصد؛ و (اصابه ) به معناى درك ، یافتن و طلب و اراده است . و (صواب ) یعنى حق و درست و آنچه حقیقت را درك كرده و (مصیبه ) یعنى بلیه و گرفتارى كه به انسان مى رسد، گویى كه انسان را قصد مى كند و اصل آن در تیر انداختن است و بعدا در همه گرفتاریها استعمال شده است .

 

قرآن بر نقش انسان در سعادت و شقاوت خود تاكید فراوان دارد. از آن جمله در این آیه شریفه كه مى فرماید: مصایب شما از خود شماست ؛ و كیفر و عقوبت بیشتر نتیجه طبیعى و تكوینى عمل است كه دامن صاحبش را مى گیرد. از طرفى ، انسان به لحاظ روحى و روانى به گونه اى است كه در شكستها و مصیبتها مقصرى عیر از خود را مى جوید تا گناه و گرفتارى خود را به گردن او بیندازد. این آیه و نظیر آن پاسخى به توجیهات انسان است . آیات 51 سوره زمر و 34 نحل و 62 و 79 نساء و 31 رعد و 36 روم و 48 شورى نیز گویاى این حقیقت است .

در حوزه اجتماع هم قرآن همین قاعده را حاكم مى داند؛ یعنى گاه مصایب جمعى نتیجه گناهان جمعى است : ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت ایدى الناس لیذیقهم بعض الذى عملوا.(1)

تقوا و نیكوكارى و ایمان و عمل صالح هم همین گونه است ، چه در جنبه هاى فردى و چه اجتماعى . قرآن مى فرماید: و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض .(2)

بر اساس این گروه از آیات باید گفت اینكه در آیات و روایات آمده كه دنیا دار مجازات و حساب نیست ، مفهومش این است كه تمام حساب و كتاب و مجازات اعمال و تصفیه كامل اینجا صورت نمى گیرد و اساسا ظرف محدود دنیا گنجایش آن را ندارد و ظهور عدالت گسترده الهى جهانى دیگر را مى طلبد. این بروز برخى از آثار اعمال را در دنیا منتفى نمى كند. قرآن كریم انسان را حاكم بر

سرنوشت خود معرفى كرده است . به قول معروف ، هر چه كنى به خود كنى / گر همه نیك و بد كنى .

امام على (علیه السلام) نیز بر این واقعیت در گفتارشان تصریح كرده اند: (به خدا سوگند، هرگز ملتى از ناز و نعمت زندگى گرفته نشدند، مگر به كیفر گناهانشان ؛ زیرا خداوند بر بندگان خود ستم روا نمى دارد. اگر مردم به هنگام نزول بلاها و گرفته شدن نعمتها با درستى نیت در پیشگاه خدا زارى كنند و با قلبهاى پر از محبت از خداوند درخواست عفو كنند، آنچه از دستشان رفته باز خواهد گشت و هر گونه فسادى اصلاح خواهد شد.(3)

خیر ایة فى كتاب الله

امام على (علیه السلام) مى فرمایند: (پیامبر فرمود: این آیه (آیه 30 سوره شورى ) بهترین آیه قرآن است ؛ آن گاه فرمودند: اى على ، هر خراشى كه از چوبى بر تن انسان وارد مى شود و هر لغزش قدمى بر اثر گناهى است كه از او سر زده است ؛ و خداوند گرامى تر از آن است كه آنچه را در دنیا عفو مى كند در قیامت در آن تجدید نظر فرماید و عادل تر از آن است كه آنچه را در این دنیا عقوبت مى كند در آخرت بار دیگر كیفر دهد.(4)

‌‌البته این آیه و نظایر آن براى انسانهاى معمولى است . شخصیتهایى مانند اولیاى خدا و ائمه هدى (علیهم السلام ) از این آیه مستثنایند. مصیبتهایى كه در دنیا براى آنان پیش مى آید براى ترفیع درجه یا آزمایش آنان است و آیه مربوط به آنان آیه 22 سوره حدید است .(5)


1- روم : 41
2- اعراف : 96
3- نهج البلاغه ، خطبه 178
4- مجمع البیان ، ج 9، ص 31
5- توضیح بیشتر را در اصول كافى ، ج 2، ص 450، ح 2، باب فى تفسیر الذنوب مطالعه بفرمایید.

 

بامید فرج

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان