تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - برتری عترت در قرآن از لسان حضرت رضا علیه السلام
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

برتری عترت در قرآن از لسان حضرت رضا علیه السلام

 هر كس دخیل پنجره فولادتان شود

                                                      محتاج كیمیا نشود ، یا ابالحسن

 

ولادت با سعادت سلطان سریر ارتضی علی بن موسی الرضا علیه السلام بر شیعیان ومحبین آن حضرت مبارك باد.

 

برترى عترت در قرآن

 

مأمون عباسى در مهم‏ترین جلسه علمى که با حضور اندیشمندان و برجستگان ادیان و ملل و مذاهب مختلف در دربار حکومتى خویش ترتیب داده بود، از امام رضا علیه‏السلام پرسید: آیا خداوند متعال عترت را بر سایر مردم برترى داده است؟ امام با اشاره به آیاتى از قرآن، چنین فرمود: خداوند عزوجل فضیلت و برترى عترت رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را بر سایر مردم در کتاب محکم خویش، به طور واضح بیان کرده است. مأمون پرسید: این فضائل در کجاى قرآن است؟ امام رضا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ضمن تلاوت آیات متعددى از قرآن و بیان دلالت صریح و روشن آن آیات بر برترى اهل بیت علیهم‏السلام و توضیحات لازم در آن موارد، این آیه را قرائت کرد: «اِنَّ اللّه‏ ومَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبىِّ یا اَیُّها الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلیما»؛(۵) «خداوند و فرشتگان او بر پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله صلوات مى‏فرستند و شما هم اى اهل ایمان! بر او صلوات بفرستید و تسلیم فرمان او شوید». آنگاه امام علیه‏السلام در توضیح سخن خود فرمود: مسلمانان بعد از شنیدن این آیه، به پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله گفتند: یا رسول اللّه‏! ما معنى تسلیم را فهمیدیم که باید تسلیم فرمان شما باشیم، امّا چه گونه صلوات بگوئیم؟ پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: مى‏گوئیداَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مَحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ عَلى اِبْراهیمَ وَآلِ اِبْراهیم اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ؛ بر این اساس، خداوند متعال آل محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را در کنار پیامبر قرار داده است.

حضرت بعد از بیان این سخن، از حاضرین جلسه سؤال کرد که آیا در این سخن خلافى هست؟ گفتند: نه. در این هنگام مأمون گفت: این سخن اجماعى است و هیچ اختلافى در میان امت اسلام در این زمینه وجود ندارد. امّا از شما تقاضا مى‏کنم در مورد برترى آل محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله سخنى صریح‏تر و شفاف‏تر از این، از کلام خداوند بفرمائید! پیشواى هشتم علیه‏السلام فرمود: به نظر شما در این آیه شریفه: «یسآ وَالْقُرانِ الْحَکیمِ اِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلین عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ»(۶)؛ «یس! قسم به قرآن حکیم که تو قطعا از رسولان خداوند هستى و بر راهى مستقیم قرار دارى» مقصود از یسآ چیست؟ علماى مجلس گفتند: معنى یس، محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله است و کسى در آن شک ندارد. امام رضا علیه‏السلام فرمود: در این آیه شریفه، خداوند متعال بر محمد و آل محمد فضیلتى عنایت کرده است که کسى نمى‏تواند حقیقت آن را ادراک کند، مگر از راه تعقّل و تفکر. چرا که خداوند در کتاب مقدس خویش، به غیر از انبیاء علیهم‏السلام بر هیچ کس سلام نفرستاده و فرمود: «سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَمین!»(۷)؛ «سلام بر نوح در میان جهانیان». و فرمود: «سَلامٌ عَلى اِبْراهیم»؛(۸) «سلام بر ابراهیم باد». و فرمود: «سَلامٌ عَلى مُوسى وَهاروُن»؛(۹) «سلام بر موسى و هارون» و در هیچ جاى قرآن نفرموده است: «سلام على آل نوح و سلام على آل ابراهیم و سلام على آل موسى و هارون»؛ فقط فرمود: «سَلامٌ عَلى آلِ یاسین»(۱۰)؛ «یعنى آل محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ». مأمون با شنیدن این تفسیر دلنشین و ارتباط آیات با بیان عالى حضرت رضا علیه‏السلام ، رو به حاضرین جلسه کرده و گفت: اکنون فهمیدم که شرح این آیات و بیان آنها در نزد معدن نبوت و اهل بیت عصمت علیهم‏السلام مى‏باشد.

حضرت در آن جلسه و در ادامه سخنان خویش به آیه‏اى دیگر استناد کرده و برترى عترت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را بر دیگران اثبات کرد. امام آیه «فَسْأَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُم لاتَعْلَمُونَ»؛(۱۱) «اگر نمى‏دانید از اهل ذکر [آگاهان[ بپرسید.» را قرائت کرده و فرمود: ما اهل ذکر هستیم، اگر نمى‏دانید از ما خانواده (اهل بیت علیهم‏السلام ) بپرسید. برخى از اندیشمندان گفتند: به نظر ما مقصود خداوند از اهل ذکر علماى یهود و نصارى هستند که به برخى از مسائل آگاهى دارند. امام هشتم فرمود: سبحان اللّه‏! اگر ما پرسیدیم و آنها هم به دین خود دعوت کردند و گفتند: دین ما بهتر از دین اسلام است، آیا چنین کارى بر ما جایز است؟!

مأمون گفت: اى اباالحسن! آیا ممکن است این سخن را بیشتر شرح دهید تا خلاف ادّعاى اینها ثابت شود. حضرت فرمود: بلى، «ذکر» رسول اللّه‏ است و ما نیز اهل [و خانواده [آن حضرت هستیم. این معنا در کتاب خداوند بیان شده است، آنجا که مى‏فرماید: «فَاتَّقُوا اللّه‏َ یااوُلىِ الالْبابِ الَّذینَ آمَنُوا قَدْ اَنْزَلَ اللّه‏ُ اِلَیْکُمْ ذِکْرا رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللّه‏ِ مُبَیِّناتٍ»؛(۱۲) «تقواى الهى پیشه کنید اى خرد مندانى که ایمان آورده‏اید! زیرا خداوند ذکر را بر شما فرستاد؛ رسولى که آیات روشن خدا را بر شما تلاوت مى‏کند». پس ذکر، رسول اللّه‏ است و ما هم اهل ذکر هستیم.(۱۳)

۵. احزاب/۵۶.

۶. یس/۴ ـ ۱.

۷. صافات/۷۹.

۸. صافات/۱۰۹.

۹. صافات/۱۲۰.

۱۰. صافات/۱۳۰.

۱۱. انبیاء/۷.

۱۲. طلاق/۱۰ و ۱۱.

۱۳. عیون اخبارالرضا علیه‏السلام ، ج۱، ص۴۹۳.

 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان