تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - قیامت نزدیك است ! غفلت چرا؟
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

قیامت نزدیك است ! غفلت چرا؟

بسم الله الرحمن الرحیم

اقترب للناس حسابهم و هم فى غفله معرضون .انبیاء: 1

روز حساب مردم نزدیك شد و آنان همچنان به غفلت روى گردان اند.

 

(اقترب ) از باب افتعال و از ماده (قرب ) است و همان معناى قرب را مى دهد، اما چون حروفش بیشتر از (قرب ) است عنایت بیشترى را به نزدیكى و قرب افاده مى كند.

(غفله ) یعنى بى توجهى و اشتباه ، كه غالب اوقات درباره مردم به كار رفته و مراد از آن غفلت غیر معذور و در مقام ذم و سرزنش ‍ است .

 (معرضون ) از ماده (عرض ) در اصل به معناى ظهور و اظهار است ، و (عرض ) در قرآن به متاع دنیا اطلاق شده ، چون ناپایدار است ، و (اعراض ) یعنى روگردانى همراه با بى اعتنایى و از دل .

منظور از نزدیك شدن حساب و قیامت به مردم چیست ؟

بعضى از مفسران گفته اند منظور این است كه دنیا هر روز كه از عمرش ‍ مى گذرد به حساب نزدیك تر مى شود، و بعضى دیگر گفته اند به این اعتبار است كه بعثت پیامبر در آخر الزمان اتفاق افتاده است (1)، و اگر هم فرموده (اقترب )، به لفظ ماضى ، براى نشان دادن حتمیت و قطعیت وقوع قیامت است .

در آیات دیگر قرآن نیز نزدیكى قیامت مطرح شده است ، از جمله آیات 1 سوره قمر و 97 انبیاء و 17 شورى و 40 نبا و 6 و 7 معارج ، كه خداوند در این دو آیه مى فرماید: اینان ، یعنى كافران ، آن روز را دور مى بینند و ما آن را نزدیك مى بینیم :(انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا)، و نیز در آیه 57 سوره نجم مى فرماید: (ازفت الازفه ) (آنچه باید نزدیك شود نزدیك شده است )، و اساسا یكى از نامهاى قیامت در قرآن (یوم الازفه ) است ، و مى فرماید: (و انذرهم یوم الازفه (2) (و آنان را از روز نزدیك بترسان ) (ازفت ) از (ازف ) ساخته شده ، به معناى نزدیك شدن وقت . همچنین گفته اند كه به معناى عجله و خوب شدن زخم هم هست .

امام على (علیه السلام) مى فرماید: فان الغایه امامكم و ان وراءكم الساعه تحدوكم تخففوا تلحقوا فانما ینتظر باولكم اخركم (3) (پایان كار پیش ‍ روى شماست و قیامت در پشت سر شما را مى راند. سبك بار شوید تا برسید. همانا آنان كه رفتند در انتظار شمایند.)

نیز مى فرماید: فالله الله عباد الله فان الدنیا ماضیه بكم على سنن و انتم والساعه فى قرن و كانها قد جاءت باشراطها و ازفت بافراطها...(4) (پس ‍ اى بندگان ، خدا را خدا را، پروا كنید كه دنیا با قانونمندى خاصى مى گذرد شما با قیامت به رشته اى اتصال دارید. گویا نشانه هاى قیامت آشكار شده و شما را در راه خدا متوقف كرده و با زلزله هایش سر رسیده است و سنگینى بار آن را بر دوش شما نهاد و رشته پیوند مردم با دنیا را قطع كرده و همه را از آغوش گرم دنیا خارج ساخته است . گویى دنیا یك روز بود و گذشت یا ماهى بود و سپرى شد.) بامید فرج

1- این دو نظر از تفسیر المیزان اقتباس شده است .

2- مومن : 18.

3- نهج البلاغه ، خطبه 21.

4- همان ، خطبه 190.

 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان