تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - خطرناك ترین مهلت الهی
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

خطرناك ترین مهلت الهی

سنت الهى

دادن مهلت به گناهكاران

و لو یؤ اخذ الله الناس بما كسبوا ما ترك على ظهرها من دابه ولكن یؤ خرهم الى اجل مسمى فاذا جاء اجلهم فان الله كان بعباده بصیرا.

فاطر: 45

و اگر خدا بخواهد مردم را به سبب كارهایى كه كرده اند بازخواست كند، بر روى زمین هیچ جنبنده اى باقى نگذارد، ولى آنها را تا زمانى معین مهلت مى دهد و چون مدتشان به سر آمد، به اعمال بندگان خویش آگاه است .

(یؤ اخذ) از ماده (اخذ) به معناى گرفتن است ؛ و (یؤ اخذ) از باب مفاعله یعنى گرفتن به سبب عقوبت است و معناى شدت و تاكید هم دارد.

(دابه ) از ماده (دبیب ) به معناى آهسته راه رفتن است ؛ ولى از حیث استعمال لغوى ، هر جنبنده اى را شامل مى شود. البته گاهى به (دواب )، به خصوص حیوانات سوارى ، اطلاق مى شود.

(اجل ) یعنى مدت معین و همچنین آخر مدت .

(سنت ) یعنى قانون ؛ و سنت الهى آن قوانینى است كه خداوند متعال بر جهان حاكم كرده است . سنتهاى الهى دو ویژگى دارند: یكى اینكه كلى و عمومى اند، یعنى قانون اند؛ و دیگر اینكه تغییرناپذیرند. فلن تجد لسنت الله تبدیلا و لن تجد لسنت الله تحویلا.(1) (تبدیل ) یعنى عوض ‍ كردن چیزى به طور كلى و (تحویل ) یعنى دگرگونى و تغییر در آن از حیث كمى و كیفى ؛ و در سنت الهى نه تبدیلى است و نه تحویلى .

قرآن مى فرماید: این سنت الهى است كه به كفار و گناهكاران مهلتى براى اصلاح و تجدید نظر دهیم . اگر نبود این مهلت و مجازاتهاى ما پى در پى نازل مى شد، دیگر زمین براى احدى جاى زندگى نبود؛ ولى خداوند بر اساس قانونش تا اجل مسمى و سرآمد معینى به آنان فرصت مى دهد. البته این فرصت نهایتا به ضرر آنان تمام مى شود، چون خداوند بر اعمال آنان بصیر و از نیاتشان باخبر است و مى داند كه آنان ایمان نمى آورند: و لا یحسبن الذین كفروا انما نملى لهم خیر لانفسهم انما نملى لهم لیزدادوا اثما.(2) (آنان كه كافر شدند تصور نكنند كه اگر به آنان مهلت مى دهیم به سودشان است . ما به آنان مهلت مى دهیم فقط براى اینكه به گناهان خود بیفزایند.)

آیات 44 و 47 و 48 سوره حج و 44 انبیاء و 129 و 135 طه و 45 تا 47 نحل و 84 مریم 16 و 17 فاطر و 42 ابراهیم و 11 یونس و 40 و 41 مرسلات و 24 لقمان از آیانى اند كه متذكر این سنت الهى شده اند.


استدراج

(استدراج ) در دو آیه آمده است : یكى آیه 44 سوره قلم و دیگر آیه 182 سوره اعراف . در سوره اعراف مى خوانیم :والذین كذبوا بایتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون .

براى (استدراج ) دو معنا ذكر شده است : یكى تدریج و پله پله چیزى را گرفتن ، و دیگر پیچیدن ، كه در این هم معناى انجام یافتن تدریجى است . پس معناى آیه این مى شود: (آنان كه آیات ما را تكذیب كردند به تدریج از جایى كه نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم كرد.)

همان طور كه مشاهده مى شود، در اینجا هم باز تاكیدى بر سنت الهى است كه به گناهكاران و كافران مهلت مى دهد. در آیه بعد هم مى فرماید:(و املى لهم )، یعنى به آنان مهلت میدهم تا مجازاتشان دردناك تر باشد، چون با مهلت من نامه اعمالشان سیاه تر و هر گونه راه نجات و رهایى از عذاب من بر آنان بسته مى شود، (ان كیدى متین ) (زیرا طرح و نقشه من قوى و حساب شده است .) آرى ، خداوند گناهكاران جسور و طغیانگران بى باك را بر اساس این سنت فورا گرفتار مجازات نمى كند، بلكه درهاى نعمت خود را به سوى آنان مى گشاید تا یا متنبه شوند و یا بر غرور و غفلتشان افزوده شود. در صورت اول ، برنامه هدایت الهى عملى شده است و در صورت دوم ، عدالت و حكمت الهى محقق مى شود.

 

1- فاطر: 43
2- آل عمران : 178

                                             بامید فرج

 

 

 

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان