تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - ایمان در منظر قرآن وحدیث
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ایمان در منظر قرآن وحدیث

 

در فضیلت ایمان‏

ایمان در منظر قرآن وحدیث

على علیه السّلام در تعریف ایمان مى‏فرماید:الإیمان إقرار باللّسان و معرفة بالقلب و عمل بالأركان. «1» ترجمه: ایمان قلبى عبارت از اقرار در زبان، باور داشتن در قلب، و عمل كردن بر اساس آن است.

1- مفضل بن عمر گوید: حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مؤمن را از این جهت مؤمن گفته‏اند كه در نزد خداوند از دیگران شفاعت مى‏كند و خدا هم شفاعت او را قبول مى‏نماید.

2- زراره گوید: در خدمت حضرت صادق علیه السّلام نشسته بودم كه از آن جناب از تفسیر آیه شریفه مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها (1/1)سؤال شد كه آیا این معنى در باره مخالفان و كسانى كه اعتقاد به خاندان شما ندارند دلالت مى‏كند، فرمودند: این  فقط در باره اهل ایمان مى‏باشد.

 

راوى مذكور گوید: حضرت صادق علیه السّلام فرمود: هر گاه بنده مؤمن كار نیكى انجام داد خداوند اعمال او را مضاعف مى‏كند و براى هر كار نیكى هفتصد برابر مى‏دهد و معنى آیه شریفه وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ (2)ناظر به همین است‏

3- حضرت صادق علیه السّلام فرمود: اعمال مؤمن قبل از او به بهشت مى‏روند و وسائل استراحت و منزل او را مهیا مى‏كنند، همان گونه كه مردى خدمتكارش را مى‏فرستد تا وسائل استراحت او را فراهم كند، و بعد این آیه شریفه را تلاوت كردند: وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِأَنْفُسِهِمْ یَمْهَدُونَ. (3)

4- جابر بن یزید گوید حضرت باقر علیه السّلام به من فرمودند خداوند روز قیامت دست مؤمن را باز مى‏گذارد و او هر كارى كه بخواهد انجام مى‏دهد، گوید: عرض كردم از كتاب خداوند در این باره براى من چیزى قرائت كن، امام علیه السّلام فرمود:

خداوند مى‏فرماید: لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها وَ لَدَیْنا مَزِیدٌ.(4).از این آیه روشن است كه آنها روز قیامت اجازه دارند هر چه بخواهند، و خداوند هم علاوه بر خواسته‏هاى آنان به آنها عطا مى‏كند، سپس فرمود: اى جابر از دشمنان ما كمك مخواه و از آنها غذا و آب طلب نكن، زیرا دشمنان ما همواره در آتش دوزخ جاویدان مى‏باشند.

مؤمن از وى عبور مى‏كند و او مى‏گوید: اى مؤمن آیا من نسبت به شما محبت‏نكردم و در انجام خواسته‏هاى شما اقدام ننمودم، مؤمن از وى شرم مى‏كند و او را از آتش نجات مى‏دهد، و مؤمن را از این جهت مؤمن گفته‏اند كه او از گناهكاران شفاعت مى‏كند و شفاعتش هم مورد قبول قرار مى‏گیرد.

5- حضرت صادق علیه السّلام فرمود: خداوند كارهاى مؤمن را به خودش واگذاشته ولى او را از ذلّت و خوارى نگهداشته و این را به او وانگذاشته است مگر در قرآن نخوانده‏اید كه فرموده وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ.(5).از این جا معلوم است كه مؤمن عزیز است و نباید خود را ذلیل كند و نیز فرمود:مؤمن از كوه هم سخت‏تر است، كوه را مى‏توان با كلنگ از هم شكافت و از او كاست ولى مؤمن را نمى‏توان از ایمانش چیزى كسر كرد.

6- فضل بن عبد الملك گوید: حضرت صادق علیه السّلام فرمود: اى فضل شیعیان فقیر ما را ترك نكنید به خداوند سوگند یكى از آنها در روز قیامت از جماعتى به اندازه قبیله ربیعه و مضر شفاعت مى‏كند.

بعد فرمود: اى فضل مؤمن را از این جهت مؤمن گفته‏اند كه شفاعت مى‏كند و شفاعت او هم قبول مى‏گردد، مگر نشنیده‏اید كه خداوند در باره دشمنان شما هنگامى كه مشاهده مى‏كنند مردى از شما در روز قیامت از دوست خود شفاعت مى‏كند مى‏گویند فَما لَنا مِنْ شافِعِینَ  وَ لا صَدِیقٍ حَمِیم‏.(6)

7- ابو حمزه ثمالى گوید از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم مى‏فرمود: اگر پرده از جلو دیدگان مردم برداشته شود و مقام مؤمن را در نزد خداوند بنگرند در برابر مؤمن خاضع خواهند شد و آنها از مؤمن اطاعت خواهند كرد و كارهاى آنها براى‏او آسان خواهد شد، و اگر متوجه اعمال مردوده گردند خواهند گفت هیچ عملى قابل پذیرش نیست.

1-عیون اخبار الرضا، ج 2 ص 28 شماره 17 - 1/1- انعام -160) 2- بقره -261) 3- روم 44 )4- ق  - 35 )5- المنافقون 8 6) شعراء- 101-100                     ((بحار الانوار    - ترجمه ج‏1 الإیمان و الكفر    ص67 تا  76))

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان