تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - آثار گناهان‏-3
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آثار گناهان‏-3

آثار گناهان‏-3

گفتیم  در روایتى كه ازامام زین العابدین- علیه السّلام-رسیده  آثار گناه  این گونه آمده است:هفته گذشته گفتیم گناهانی که پشیمانی  برجای می گذاردعبارتند از:

 كشتن كسى كه قتلش حرام است-2-ترك صله رحم- در صورتى كه قادر بدان باشد -3-نماز را نخواند تا وقتش بگذرد-4-ترك وصیّت و ردّ مظالم، و ندادن زكات تا زمانى كه مرگ فرا برسد و زبان بسته گردد.

3- «و الذّنوب الّتى تزیل النّعم عصیان العارف، و التّطاول على النّاس و الاستهزاء بهم و السّخریّة منهم»

. یعنى: «گناهانى كه نعمت را از بین مى‏برند عبارتند از: معصیت كردن انسان خداشناس، گردنكشى بر مردم و مسخره كردن و ریشخند نمودن آنان».

**************

معصیت كردن انسان خداشناس:

خداوند در قرآن کریم می فرمایند.: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِكُمْ كِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم‏ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! تقواى الهى پیشه كنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و براى شما نورى قرار دهد كه با آن(در میان مردم و در مسیر زندگى خود) راه بروید و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند غفور و رحیم است. (28)

عیون أخبار الرضا ع: راوى گوید: از حضرت سؤال كردم: آیا خداوند بندگانش را بر معصیت كردن مجبور مى‏كند؟ حضرت فرمودند: خیر، بلكه آنها را مخیّر مى‏كند (تا هر آنچه خواهند انجام دهند) و مهلت مى‏دهد تا توبه كنند.

[و فرمود:] سخت‏ترین گناهان گناهى بود كه گناهكار آن را سبك شمارد.

نصایح : ازجمله گناهانی که ما نسبت به آن بی تفاوتیم آن است که :

هر كس در پرداخت حق صاحب حقى با وجود توانائى تأخیر و وقت گذرانى كند هر روز بر عهده او گناه كسى است كه باج مى‏گیرد

جهاد النفس وسائل الشیعة-  امام صادق علیه السلام ضمن حدیثى فرمود: همانا مؤمن گناهى را مرتكب شده و پس از بیست سال خدا به یادش مى‏آورد تا استغفار كند و خدا برایش بیامرزد، و خدا به یادش مى‏آورد تا او را بیامرزد، ولى كافر در همان دم فراموش مى‏كند.

و نیز فرمود: چون خداوند اراده خیرى به بنده‏اى داشته باشد پس از گناهش او را دچار بلائى كرده (كه كفاره گناهش باشد) و گناه را بیادش مى‏آورد تا از آن آمرزش بخواهد. استدارج. از امام صادق علیه السلام در باره استدارج (غفلت) پرسیده شد، فرمود:گاهى مى‏شود كه كسى مرتكب گناهى مى‏گردد و به او مهلت داده مى‏شود و نعمتش افزون مى‏شود تا هوسرانیش از استغفار بازش دارد و این غفلتى است كه شاملش شده در حالى كه نمى‏داند.

جهاد النفس وسائل الشیعة:

 امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: هیچ بنده‏اى نیست كه پس از ارتكاب به گناه بپا خاسته تطهیر كرده و دو ركعت نماز گذارد و از خدا استغفار كند مگر خداوند او را آمرزیده و بر خدا حق است كه توبه‏اش را قبول كند، زیرا خداوند مى‏گوید:

وَ مَنْ یَكْسِبْ إِثْماً فَإِنَّما یَكْسِبُهُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ كانَ اللَّهُ عَلیماً حَكیماً. و كسى كه گناهى مرتكب شود، به زیان خود مرتكب شده؛ خداوند، دانا و حكیم است.  (نساء/ 111)

جهاد النفس وسائل الشیعة- شرایط توبه نصوح

قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.(53 زمر)

استغفار كرده به تحریك.

كمیل بن زیاد به امیر المؤمنین علیه السلام عرض كرد: كسى گناه مى‏كند و سپس استغفار مى‏كند (آیا درست است و چه باید بكند؟) امام فرمود: توبه كند. (كه دیگر بر نگردد). گفتم: چنین نمى‏كند؟ فرمود: نه! گفتم: چگونه؟ (و چرا؟) فرمود: استغفار كرده به تحریك. گفتم: تحریك چیست؟ فرمود: (حركت دادن) زبان و دو لب (به گفتن لفظ استغفر الله ولى آن را باید) با حقیقت دنبال كند. گفتم: حقیقت چیست؟ فرمود:تصدیق كردن به قلب و تصمیم بر بازنگشتن به گناهى كه از آن استغفار كرده است.

**************

مسخره کردن

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یَكُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ یَكُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ. (اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یكدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یكدیگر را یاد نكنید، بسیار بد است كه بر كسى پس از ایمان نام كفرآمیز بگذارید؛ و آنها كه توبه نكنند، ظالم و ستمگرند11)

مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام    مسخره كردن، یعنى كوچك شمردن، توهین، و اشاره به عیبها و كاستیهاى كسى به طورى كه باعث خنده شود.

آداب معاشرت- بحار الانوار: مسخره كردن میوه كم‏خردان و كار نادانهاست‏

ارشاد القلوب- پس گفتن مرد استغفر اللَّه بدون اداى حق مردم مسخره كردن خودش میباشد و گناه را بسوى خویش بدروغ میكشاند

براى مسخره كردن دیگرى و خوار شمردن او كه بسا در حضور او هم انجام شود و سببش تكبر و خرد شمردن آن طرف است‏

بحارالانوار :و بسندى از ابى الحسن یكم علیه السّلام كه قم آشیانه آل محمّد است و جایگاه شیعیانشان ولى البته هلاك شوند گروهى از جوانهاشان بگناه پدران خود و براى خوار شمردن و مسخره كردن بزرگانشان و مشایخشان و با این وضع خدا شر دشمنان و هر بدى را از آنها بگرداند.

ایمان و كفر- بحار الانوار   : عبد الاعلى بن اعین گوید: امام صادق علیه السّلام روایت میكند كه رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: بزرگترین تكبر آن است كه مردم را تحقیر كنى و حق را مسخره نمایى گوید: عرض كردم تحقیر مردم و یا مسخره كردن حق و ناچیز جلوه دادن آن چگونه است، فرمود: حق را نمیداند و به اهل حق طعنه میزند، هر كس چنین كارى بكند با خداوند به منازعه برخاسته است

عقوبتش استهزاء :

اصول كافى: استهزاء و مسخره كردن و عقوبتش در دنیا این است كه خدا او را به مانند آن گرفتار مى‏كند براى انتقام‏جوئى نسبت به مؤمن.

**************

سبحان ربک رب العزه عمایصفون وسلام علی المرسلین والحمد لله رب العالمین .

نینوا1431

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان