تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - آشنائی با ساحت قدس فاطمی از منابع اهل سنت
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آشنائی با ساحت قدس فاطمی از منابع اهل سنت

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد للّه رب العالمین، و الصلاة و السلام على اشرف المخلوقین و خاتم المرسلین، سید الكونین و نور الثقلین، حبیب اله العالمین محمد و آله الطاهرین، الانوار الساطعة فى الاصلاب الشامخة و الارحام المطهرة، لم تنجسها الجاهلیة بانجاسها و لم تلبسها من مدلهمات ثیابها، و اللعنة الدائمة على اعدائهم اجمعین الى قیام یوم الدین.

 

معرفی مولف کتاب ارزشمند فضائل الخمسه من صحاح سته: مولف کتاب شریف حاج سید مرتضى فرزند فقیه الطائفه علامه بزرگوار آیة اللّه العظمى حاج سید محمد فیروزآبادى یزدى طاب ثراه كه از مراجع بزرگ شیعه پس از درگذشت فقیه نامدار سید محمد كاظم طباطبائى یزدى بشمار مى‏رفت‏.

آخر ماه ربیع الاول 1329 هجرى قمرى در نجف اشرف چشم بدین جهان گشود ودر شب هفدهم ذى الحجة سال 1410 هجرى قمرى‏دیده از چهان فرو بست .

 

باب اول نطفه حضرت زهرا علیها السّلام از میوه‏هاى بهشتى بسته شده است و آن حضرت حوریه انسانى است چنانكه نه حیض مى‏بیند و نه به عادات زنانگى گرفتار مى‏شود

 

[سیوطى در الدّر المنثور] در ذیل آیه شریفه سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ (سوره اسراء، آیه 1) مى‏گوید: «طبرانى» به سند خود، از «عایشه» روایت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: در شب معراج كه مرا وارد بهشت كردند، برابر درختى از درختان بهشت ایستادم كه در تمام بهشت از آن زیباتر و برگهائى از برگهاى آن سفیدتر، و میوه‏اى از میوه آن خوشبوتر ندیدم! میوه‏اى را از آن درخت تناول كردم و نطفه‏اى در صلب من شكل گرفت، آنگاه كه به زمین بازگشتم با خدیجه علیها السّلام همبستر شدم، خدیجه علیها السّلام به فاطمه علیها السّلام آبستن شد.لذا هنگامى كه اشتیقاق به بوى بهشت پیدا مى‏كنم، فاطمه علیها السّلام را مى‏بویم!

[مستدرك حاكم 3/ 156] به سند خود، از «سعد بن مالك» روایت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: شبى كه معراج رفتم، «جبرئیل» علیه السّلام گلابى‏اى از بهشت به من داد و آن را خوردم. بعد از آنكه به زمین آمدم و با خدیجه همبستر شدم، خدیجه به فاطمه علیها السّلام آبستن شد. لذا هنگامى كه مشتاق بوى بهشت مى‏شوم، گردن فاطمه علیها السّلام را مى‏بویم

 

 [تاریخ بغداد خطیب بغدادى 5/ 87]

نطفه حضرت زهرا علیها السلام از میوه‏هاى بهشتى بسته شده است و آن حضرت حوریه انسانى است چنانكه نه حیض مى‏بیند و نه به عادات زنانگى گرفتار مى‏شود

 [همان كتاب 12/ 331] به سند خود، از «ابن عباس» روایت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: دخترم حوریه‏اى است كه به شكل آدمیان درآمده است؛ حیض نمى‏شود و عادات زنانگى نمى‏بیند. و او را به این جهت فاطمه نامیده است كه خدا، او و دوستانش را از آتش دور مى‏كند.

 

باب سوم علت نامگذارى حضرت زهرا علیها السلام به فاطمه و بتول و بیان كنیه آن حضرت

 [ذخائر العقبى ص 26] از حضرت على علیه السّلام روایت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به حضرت زهرا علیها السّلام، فرمود: اى فاطمه! آیا مى‏دانى چرا فاطمه نامگذارى شده‏اى؟ حضرت على علیه السّلام گفت: یا رسول اللّه! چرا نام او فاطمه است؟

در پاسخ فرمود: براى اینكه خداوند بزرگ او و فرزندانش را از آتش دوزخ باز مى‏دارد....

 

 

«محب طبرى» گوید: «حافظ دمشقى» هم این حدیث را روایت كرده است و سپس گفته كه این حدیث را حضرت على بن موسى الرضا علیهما السّلام در مسند شریفش چنین نقل فرموده است كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: خداى تعالى دخترم، فاطمه، و فرزندانش و محبّان و شیعیانش را از آتش دوزخ در امان داشته است و براى همین است كه او را فاطمه نامیده‏اند.

 (1) [كنزالعمال 6/ 219] چنین نقل كرده است: فاطمه را، فاطمه گفته‏اند، زیرا خداى تعالى او و دوستانش را از آتش دوزخ در امان مى‏دارد.


 

باب چهارم حضرت فاطمه علیها السلام از جهاتى شبیه رسول خدا صلى الله علیه و آله بود و پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله آن حضرت را مى‏بوسید

 

 [صحیح ترمذى 2/ 319] به سند خود، از «عایشه» روایت مى‏كند كه هیچ زنى را از نشانه و دلالت و هدایت و قیام و قعود، مانند حضرت زهرا علیها السّلام شبیه به پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله ندیدم! و علاقه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به حضرت زهرا علیها السّلام آنچنان بود كه هرگاه فاطمه علیها السّلام بر آن حضرت وارد مى‏شد، پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله بلافاصله از جاى برمى‏خاست و رخسارش را مى‏بوسید و او را در جاى خویش مى‏نشانید و متقابلا هرگاه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به خانه فاطمه علیها السّلام وارد مى‏شد، فاطمه از جاى خود برمى‏خاست و آن حضرت را مى‏بوسید و رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را بجاى خویش مى‏نشانید.

 

باب پنجم حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام محبت و مهربانى خاصى نسبت به پدرش داشت و پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله نیز محبت و دلسوزى ویژه‏اى نسبت به ایشان ابراز مى‏كرد.

 

[صحیح مسلم‏] در كتاب «جهاد و سیر» در باب غزوه احد، به سند خود، از «ابو حازم» روایت مى‏كند كه مردى از «سهل بن سعد»، پرسید: در روز احد، چه جراحتهائى بر بدن رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله وارد آمده بود؟ وى در پاسخ گفت: در آن روز، رخسار رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله آسیب دید و دندان آن حضرت شكست و كلاه خود را بر سر آن حضرت شكستند. در آن روز فاطمه دختر رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله خونها را از سر

و صورت آن حضرت مى‏شست و پاك مى‏كرد و على بن ابیطالب علیه السّلام براى شستشوى آنها با سپر آب مى‏آورد و هنگامى كه حضرت زهرا علیها السّلام مشاهده كرد آبى كه به سر آن حضرت مى‏ریزند خون را زیاد مى‏كند قطعه حصیرى را سوزاند و خاكستر آن را در روى زخم نهاد و آن را بست و خون، بند آمد.

 

باب ششم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هنگام مسافرت با آخرین كسى كه وداع مى‏گفت فاطمه علیها السّلام بود و هنگام بازگشت از مسافرت اوّلین كسى را كه دیدار مى‏كرد فاطمه علیها السّلام بود

 

 [صحیح ابو داود جلد 26] در باب احادیثى كه درباره استفاده كردن از عاج رسیده است، به سند خود، از «ثوبان»، آزاد شده رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله، روایت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگاه عازم سفر مى‏شد با آخرین كسى كه خداحافظى مى‏كرد، حضرت فاطمه علیها السّلام بود و هرگاه از سفر بازمى‏گشت با اولین كسى كه دیدار مى‏نمود، حضرت زهرا علیها السّلام بود! مؤلف گوید: «امام احمد حنبل» این حدیث را در [مسند 5/ 275] و «بیهقى» در [سنن 1/ 26] روایت كرده‏اند.

 

 

باب هفتم حضرت زهرا علیها السّلام خود شخصا به كارهاى خانه مى‏پرداخت و رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله «تسبیح» را به او آموخت‏.

 [صحیح بخارى‏] در كتاب «آغاز آفرینش» در باب مناقب حضرت على بن ابى طالب علیه السّلام، به سند خود، از آن حضرت روایت مى‏كند كه فاطمه علیها السّلام از ناراحتى كه از ناحیه چرخاندن آسیاب دستى احساس مى‏كرد، نزد پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله رفت تا كنیزى را براى كمك در كارهاى خانه بگیرد. اتفاقا رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در منزل تشریف نداشت و «عایشه» جریان آمدن فاطمه علیها السّلام را به اطلاع حضرت رساند و پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله بلادرنگ به خانه ما آمد و سلام كرد و این در حالى بود كه مى‏خواستیم بخوابیم. هنگام ورود پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله خواستم به احترام آن حضرت از محل خواب حركت كنم، فرمود: به حال خود باشید. رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در میان ما قرار گرفت تا آنجا كه اثر سردى پاهاى مباركش را در سینه خود احساس كردم.

فرمود: آیا میل دارید چیزى را به شما بیاموزم كه بهتر از تقاضاى شما باشد؟ هر وقت خواستید بخوابید، سى و چهار مرتبه تكبیر، و سى و سه مرتبه ذكر سبحان‏

الله، و سى و سه مرتبه ذكر الحمدلله بگویید و بدانید كه ادامه دادن به این ذكر بهتر است از خدمتكارى كه امور خانه شما را به عهده بگیرد.

 

[كنز العمال 6/ 295] در یكى از روزها، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله مشاهده كرد زهراى مرضیه علیها السّلام عبائى از پشم شتر به دوش انداخته و مشغول آرد كردن است.

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله همین كه فاطمه را در این حال دید، گریست و فرمود: اى فاطمه! براى رسیدن به نعمتهاى همیشگى آخرت، مرارت و تلخى رنج دنیا را بر خود هموار كن و در این رابطه قدم از دامان شكیبائى بیرون مگذار آنگاه این آیه شریفه را خواند: وَ لَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏ بزودى پروردگارت آنچه را بخواهد به تو مى‏بخشد تا خرسند شوى.

این حدیث را «ابن دلال»، «ابن مردویه»، «ابن نجّار»، «دیلمى»، «سیوطى» در «الدرالمنثور» در تفسیر سوره والضحى و «عسكرى» در «المواعظ» نقل كرده‏اند.

 

باب هشتم پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله فدك را به حضرت فاطمه علیها السّلام بخشید.

 

 [سیوطى در الدرالمنثور] ذیل تفسیر آیه وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ (سوره اسراء، آیه 26)؛ حق نزدیكان را به آنها بپرداز. مى‏گوید: «بزّاز»، «ابو یعلى»، «ابن ابى حاتم» و «ابن مردویه» از «ابو سعید خدرى» روایت مى‏كنند، هنگامى كه آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فاطمه علیها السّلام را بحضور طلبید و فدك را به او بخشید.

از «ابن مردویه» از «ابن عباس» نقل كرده است، هنگامى كه آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فدك را از اختیار خود خارج كرد و بطور كلى به دست زهرا علیها السّلام سپرد. و «هیثمى» در [مجمع 7/ 49] از «ابو سعید خدرى» نقل مى‏كند، هنگامى كه آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله حضرت فاطمه علیها السّلام را بحضور طلبید و فدك را به او بخشید. و گفته است: «طبرانى» هم حدیث اعطاى فدك را نقل كرده است.

 (4) مؤلف گوید: «ذهبى» در [میزان الاعتدلال 2/ 228] همین حدیث را نقل‏كرده و به صحت آن حكم كرده است و «متّقى» هم در [كنز العمال 2/ 158] از «ابو سعید خدرى» نقل مى‏كند، هنگامى كه آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به فاطمه علیها السّلام فرمود: اى فاطمه! فدك از آن توست و گفته است: «حاكم» در «تاریخ» و «ابن نجار» آن را نقل كرده‏اند. ((از اخبار یاد شده استفاده مى‏شود رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در روزگار حیاتش فدك را در اختیار زهرا علیها السّلام گذاشته و ملك طلق او قرار داده و وصیت نكرده است تا پس از رحلتش از فدك استفاده كند تا احتیاج داشته باشد كه حدیثى جعل كنند و بگویند پیغمبران از خود ارثى باقى نمى‏گذارند؟

 گذشته از این، از آیه« ذى القربى» استفاده مى‏شود كه فدك حق الهى بود كه پیغمبر باید آن را در اختیار زهرا علیها السّلام در مى‏آورد. بنابراین مخالفان حق الهى زهرا علیها السّلام را زیر پا گذاشتند.( مترجم)))

 

 

باب نهم حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام بانوى بانوان جهان و برترین آنهاست‏.

 

 [صحیح بخارى‏] در كتاب «آغاز آفرینش» در باب نشانه‏هاى نبوت در اسلام، به سند خود، از «عایشه» روایت مى‏كند كه روزى حضرت زهرا علیها السّلام نزد پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله آمد- راه رفتن فاطمه درست مانند راه رفتن پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله بود- رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: آفرین به دخترم! و او را در طرف راست یا در طرف چپش نشانید. سپس سخنى آرام در گوش او گفت، زهرا علیها السّلام از شنیدن آن گریان شد.

 «عایشه» گوید: از وى پرسیدم: چرا گریه مى‏كنى؟ پس بار دیگر پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله سخن دیگرى با وى گفت، زهرا علیها السّلام خرسند شد و خندید! من (عایشه) گفتم: تا امروز چنین خرسندى و شادى كه نزدیك به اندوهناكى باشد، ندیده بودم و علّت آن را از زهرا علیها السّلام پرسیدم. زهرا علیها السّلام گفت: راز پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله را افشا نمى‏كنم و این راز همچنان پوشیده ماند تا پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله رحلت فرمود. آنگاه سؤال را باز با او مطرح ساختم. فاطمه علیها السّلام در پاسخ فرمود: در آن روز پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: معمول «جبرئیل» آن بود كه سالى یك مرتبه قرآن را بر من عرضه مى‏داشت، امسال دوبار

قرآن را بر من عرضه نمود و من از این رفتارش چنین برداشت كردم كه اجل من فرا رسیده است و تو نخستین كسى هستى از خاندان من، به من ملحق خواهى شد. از شنیدن این سخن گریستم. سپس فرمود: آیا خرسند نیستى از اینكه سیده و بانوى زنان بهشت- یا زنان با ایمان- باشى؟ از شنیدن این سخن خرسند شدم و خندیدم.

 

 «ابن سعد» هم در [طبقات 2/ 40] آورده و گفته است كه «سیده زنان این امت، یا سیده زنان جهانیان»، «ابن اثیر» هم در [اسد الغابة 5/ 522] آورده است: «سیده و سرور زنان جهانیان»، «نسائى» در [خصائص ص 34] گفته است: «بانوى بانوان این امت، یا بانوى زنان مؤمن».


باب دهم بخشى از كرامتهاى حضرت فاطمه علیها السّلام‏.

 

 [ثعلبى در قصص الانبیاء ص 513] و «زمخشرى» در «كشّاف» در تفسیر آیه شریفه كُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَكَرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً (سوره آل عمران، آیه 37) و «سیوطى» در «الدّر المنثور» در ذیل تفسیر آیه مذكور از «ابو یعلى» از «جابر»، نقل كرده‏اند و ما در اینجا از «ثعلبى» نقل مى‏كنیم كه مى‏گوید: خبر داد به ما، «عبدالله بن حامد» از «جابر بن عبدالله» كه چند روزى پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله گرسنه ماند، چنانكه هیچ طعامى بدست نیاورد تا جائى كه او را ناتوان ساخت. در این هنگام براى یافتن طعام به خانه‏هاى همسرانش تشریف برد. در خانه آنها هم چیزى بدست نیاورد. از آنجا به خانه فاطمه علیها السّلام تشریف فرما شد. به زهرا علیها السّلام، فرمود: گرسنه‏ام غذائى آماده كن تا تناول نمایم. فاطمه علیها السّلام عرض كرد: فداى شما، به خدا سوگند كه هیچگونه طعامى ندارم. به مجردى كه رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله از خانه زهرا علیها السّلام بیرون رفت، زن همسایه دو گرده نان و مقدارى گوشت تقدیم حضور كرد. فاطمه علیها السّلام آنها را گرفت و در میان كاسه‏اى چوبین كه در خانه‏

داشت گذاشت و روى آن را پوشانید

و گفت: به خدا سوگند، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را بر خودم و كسانى كه نزدم هستند، ترجیح مى‏دهم و این در حالى بود كه همه آنها گرسنه بودند! زهرا علیها السّلام حسنین علیهما السّلام را به دنبال رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرستاد. پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله به خانه زهرا علیها السّلام بازگشت. زهرا علیها السّلام عرض كرد: فدایت گردم، چیزى خداوند براى ما فرستاده است و من آن را براى شما نگاه داشتم. پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: آن غذا را حاضر كن. زهرا علیها السّلام ظرف غذا را حضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله تقدیم كرد. همین كه پارچه را از روى كاسه برداشت، كاسه را مملو از نان و گوشت یافت! از این جریان شگفت زده شد و دانست كه این همه نان و گوشت با آنكه مقدارى بیش نبوده است، بركتى از ناحیه خداست. به حمد خدا و درود بر پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله پرداخت.

پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله خطاب به فاطمه علیها السّلام، فرمود: اى فاطمه! این غذا را از كجا آورده‏اى؟

فاطمه علیها السّلام پاسخ داد: از نزد خداست! آرى، خدا به هر كسى كه بخواهد روزى بى‏شمار عنایت مى‏فرماید. رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هم به حمد خدا پرداخت و فرمود:

سپاس خدا را كه تو را شبیه بزرگ زنان بنى اسرائیل (مریم) قرار داد. خداى تعالى هرگاه روزى خوبى به او كرم مى‏كرد و از وى مى‏پرسیدند كه این غذا از كجاست؟

پاسخ مى‏داد كه این غذا از سوى خداست و به هركس بخواهد روزى بى‏حساب كرم مى‏كند. آنگاه پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله به سراغ على علیه السّلام فرستاد، ایشان آمد و همگى از آن غذا تناول كردند و همسران پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله هم از آن غذا خوردند و سیر شدند و كاسه غذا همچنان مملو از نان و گوشت بود! فاطمه علیها السّلام مى‏گوید: من از آن غذا به تمام همسایگان دادم و خداوند در آن بركت و خیر سرشارى نهاده بود!

 

باب یازدهم فاطمه علیها السّلام صدّیقه و خیرة الله است‏.

 

[ریاض النضرة 2/ 202] «ابو سعید» در «شرف النبوة» روایت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به على علیه السّلام، فرمود: سه فضیلت ویژه به تو ارزانى شده كه به من و هیچیك از بندگان خدا عطا نشده است: 1- پدرزنى مانند من نصیب تو شده كه به من اعطا نگردیده است؛ 2- همسرى صدّیقه مثل دخترم به تو ارزانى شده است كه به من اعطا نشده است؛ 3- حسن و حسینى از صلب تو به دنیا آمده‏اند كه مانند آنها از صلب من بوجود نیامده است و در عین حال من از شما و شما هم از من هستید.

 [تاریخ بغداد خطیب بغدادى 1/ 259] از «ابن عباس» روایت مى‏كند كه پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: در شب معراج كه مرا به آسمان بردند، بر در بهشت چنین نوشته شده بود:

 «لا اله الّا اللّه، محمّد رسول اللّه، على حبّ «1» اللّه، والحسن والحسین صفوة اللّه و فاطمة خیرة اللّه؛ على باغضهم لعنة اللّه»؛

خداوندى جز خداى یكتا نیست، محمد رسول خدا، و على محبوب خداست، حسن و حسین برگزیدگان خدایند و فاطمه منتخب خداوند است؛ بر دشمنان آنها لعنت و نفرین خدا باد!


 

باب دوازدهم فاطمه علیها السّلام از همگان راستگوتر بود.

 

[مستدرك حاكم 3/ 160] به سند خود، از «عایشه» روایت مى‏كند كه معمول او بود كه هرگاه از زهرا دختر پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله یاد مى‏كرد، مى‏گفت:

هیچكس را راستگوتر از زهرا علیها السّلام ندیدم، مگر پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله را كه زهرا علیها السّلام از قلب او تولّد یافته بود. این حدیث به نظر «مسلم»، صحیح است.

مؤلف گوید: «ابن عبدالبر» این روایت را در [استیعاب 2/ 751] نقل كرده است.

[حلیة الاولیاء 2/ 41] به سند خود، از «عمرو بن دینار» روایت مى‏كند كه «عایشه» گفت: هیچكسى را جز پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله، راستگوتر از فاطمه علیها السّلام ندیدم.  

 

برگزیده ای از کتاب ارزشمند فضائل الخمسه من صحاح سته

فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت،

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان