تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - اثبات غیبت امام عصرارواحنا فداه
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اثبات غیبت امام عصرارواحنا فداه

اثبات غیبت امام عصرارواحنا فداه

گفتار شیخ الطائفه راجع باثبات غیبت وجود اقدس امام زمان عجل الله فرجه‏

 

 

شیخ الطائفه «1» در كتاب «غیبت» میفرماید: سخن ما در اثبات غیبت حضرت امام زمان علیه السّلام بدو طریق است:

 نخست اینكه میگوئیم: چون ثابت شده كه باید امام در هر حال وجود داشته باشد، و مردم هم كه معصوم نیستند نمى‏توانند در هیچ زمانى از وجود رئیسى (كه امور دنیا و آخرت آنها را اصلاح كند) بى‏نیاز باشند، و این رئیس نیز حتما باید معصوم باشد، على هذا این رئیس یا آشكار و در دسترس مردم است و یا غائب و از نظرها پنهان میباشد. زیرا میدانیم كسانى كه مردم آنها را امام میدانند (مانند خلفا كه اهل سنت آنها را اولو الامر و امام و جانشین پیغمبر میدانند) یقین بعصمت آنها نداریم، بلكه ظاهر افعال و احوال آنها منافى عصمت است، پس بیقین خواهیم دانست كه امام معصوم، غائب و از نظرها پنهان میباشد.

و چون قطع داریم كه عقیده فرقه‏هاى كیسانیه و ناووسیه و فطحیه و واقفیه  و غیرهم نسبت به شخصى كه او را امام غائب میدانند. باطل است، یقین حاصل میكنیم كه امامت فرزند امام حسن عسكرى علیه السّلام و غیبت و ولادت آن حضرت صحیح است.و با ثبوت این موضوع دیگر براى اثبات ولادت و علت غیبتش محتاج بحث و گفتگوى بیشتر نیستیم مضافا باین كه میدانیم ....

نقطه حقى در میان امت اسلام هست، و جایز نیست كه از میان آنها خارج باشد.

طریق دوم اینكه: میگوئیم گفتگو در باره غیبت فرزند امام حسن عسكرى علیه السّلام متفرع بر ثبوت امامت آن حضرت است. پس اگر مخالف ما تسلیم عقیده ما شود و با قبول امامت حضرت، از علت غیبتش پرسش نماید باید پاسخ آن را از خود او خواست و اگر امامت آن حضرت را نمیپذیرد، پرسش وى از علت غیبت بى‏مورد خواهد بود.

هر گاه در باره ثبوت امامت آن سرور با ما گفتگو كنند، خواهیم گفت كه:در جاى خود با دلیلهاى قانع‏كننده ثابت شده كه: واجب است در همه احوال و اعصار، امام در میان مردمى كه معصوم نمیباشند و مكلف به تكالیف شرعى هستند وجود داشته باشد، و هم ثابت شده كه یكى از شرائط امام قطعى بودن عصمت اوست و گفتیم كه حق از میان امت اسلام بیرون نمیرود.

بعد از ذكر این مقدمات، میگوئیم: مسلمانان در اعتقاد بوجود امام بچند گروه تقسیم میشوند:

گروهى عقیده دارند كه امامى در میان مردم وجود ندارد. ولى بنظر ما دلیلى كه لزوم وجود امام را در هر حال و زمانى ثابت مینمود، این عقیده را فاسد میگرداند.

دسته دیگر كسانى را امام میدانند كه عصمت آنها قطعى نیست. این عقیده نیز با اعتقاد ما كه گفتیم باید قطع بعصمت امام داشته باشیم، باطل مى‏شود. مضافا باینكه كردار ظاهرى و احوال امام آنها نیز با مقام عصمت منافات دارد. پس گفتگو در باره موضوعى كه ما بالبداهه علم بخلاف آن داریم، بى‏مورد است.

دسته دیگر كیسانیه هستند كه معتقد بامامت محمد بن الحنفیه « پسر حضرت امیر المؤمنین على علیه السّلام.» میباشند.

ناووسیه نیز عقیده دارند كه امام جعفر صادق (ع) رحلت نكرده و (امام آخر الزمان اوست) فرقه واقفیه هم بعد از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام كسى را امام نمیدانند و میگویند: آن حضرت نمرده است.

چنان كه خواهیم گفت بچند دلیل اعتقاد همه آنها باطل است.

پس دو طریقى را كه در اثبات غیبت امام زمان عجّل اللَّه فرجه برگزیدیم مبتنى بر اینست كه اعتقاد این فرقه‏ها را رد كنیم، و هم محتاج به سه اصلى است كه بیان داشتیم.

یعنى: لزوم وجود رئیس و یقین داشتن به عصمت امام، و اینكه حق از میان امت اسلام بیرون نیست.

اكنون بطور اختصار سه اصل و قاعده مزبور را مورد بحث و استدلال قرار مى- دهیم: ما بحث مفصل آن را در كتابهائى كه در باره اثبات امامت نوشته‏ایم نموده‏ایم. در این كتاب فقط بمطالبى میپردازیم كه اختصاص به غیبت حضرت ولى عصر (ع) داشته باشد خداوند منان ما را در نیل باین مقصود موفق بدارد. پس میگوئیم:

 

1- پاورقی : شیخ الطائفه محمد بن حسن طوسى معروف به« شیخ طوسى» رضوان اللَّه علیه شاگرد بزرگ سید مرتضى و شیخ مفید، و پیشواى مجتهدین و فقهاى شیعه است.

 شیخ طوسى در علم فقه و اصول و كلام و رجال و تفسیر و حدیث سرآمد علماى عصر خود بود و در تمام این فنون كتاب نوشته كه تا كنون هم كتب او از بهترین كتب فنون یاد شده است.

 در بزرگوارى شیخ طوسى این بس كه دو كتاب از كتب چهارگانه معتبر و مهم شیعه كه در استنباط احكام دینى مدرك و مستند فقهاء و مجتهدین شیعه است بنام« تهذیب» و« استبصار» از تألیفات آن فقیه عظیم الشأن میباشد.

 كتاب« غیبت» نیز از تصنیفات نفیس و پر مغز شیخ میباشد كه تقریبا همه آن را علامه مجلسى در این كتاب آورده است.

 شیخ در سال 408 از خراسان به بغداد آمد و در سنه 446 بر اثر یك بلاى عمومى علیه شیعه به نجف اشرف رهسپار گشت و بسال 460 در نجف بجهان باقى شتافت و همان جا مدفون گردید.

 

برگزیده از کتاب شریف بحار الانوار (مهدى موعود)- ترجمه جلد سیزدهم بحار، متن، ص 403

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان