تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - وجود انسان پیش از این دنیا
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

وجود انسان پیش از این دنیا

اعتقادات

 

خداوندمتعال خود را در عالم ارواح ، عالم طینت وعالم ذر به انسانها معرفی کرده است .

از آیات وروایات استفاده میشود معرفتی که درعالم ذر برای انسانها حاصل شده است از همه مواقف روشنتر بوده است خدای تعالی همه انسانها را از ابتدا تا انتها دراین عالم گرد آورده وبرای همه آنها تجلی کرده وآنان را خطاب کرد وفرمود الست بربکم آیا من پروردگار شما نیستم کفتند قالو بلی .

واز انها اقرار واعتراف به ربوبیت خود گرفت وخود آنها رابراین اقرار گواه گرفت گرچه نیازی به اقرار واعتراف نداشت .

بعد از انکه خدای تعالی همه انسانها را در عوالم پیشین مورد امتحان وابتلا قرار داد اراده کرد آنها را به ...

 

 

این دنیای تناسل بیاورد لذا آنها را در رحم ها وصلبها جاری ساخت در حالی که سعید در رحم مادر سعید بود وشقی در شکم مادر شقی .

اما معرفت دراین عالم برای انسانها به وسیله ارسال رسل ومبعوث ساختن پیامبران وآشکار کردن برهانها وبه کمال رسیدن آنها است.پیامبرانش را پی در پی برای انان فرستاد تا پیمان فطرتش را از انها مطالبه کنند ونعمت فراموش شده را بیادشان آورند.

لذا حجت را برانها تمام کرده راه راست را برایشان واضح نمود تا آنان که درعوالم پیشین کفر ورزیده بودند از کفر وطغیانشان برگردند وبه خدای تعالی ایمان بیاورند چون خدای تعالی وعده کرده است که اگر آنان از کفرشان برگردند با رحمت ومغفرت به آنها رو آورد .

 

آیاتی که بر وجود انسان پیش از دنیا دلالت دارد .

 

الف : هَل أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَكُنْ شَیْئاً مَذْكُوراً (انسان 1)

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلیهِ فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیراً (2)

إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (3)

 آیا زمانى طولانى بر انسان گذشت كه چیز قابل ذكرى نبود؟! (انسان 1)

 ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم، و او را مى‏آزماییم؛ (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم! (2)

 ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاكر باشد(و پذیرا گردد) یا ناسپاس! (3)

مالک جهنی ار امام صادق علیه السلام از ایه اول هَل أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَكُنْ شَیْئاً مَذْكُوراً سئوال فرمود.: حضرت فرمودند کان مقدرا غیر مذکور ، مقدر واندازه گیری شده بود ولی مذکو نبود .( اصوال کافی 1/147)

 

ب : قالَ كَذلِكَ قالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَیْئاً (مریم9)

فرمود: «پروردگارت این گونه گفته(و اراده كرده)! این بر من آسان است؛ و قبلاً تو را آفریدم در حالى كه چیزى نبودى!» (9)

وَ یَقُولُ الْإِنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا (66مریم )

أَ وَ لا یَذْكُرُ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ یَكُ شَیْئاً (مریم 67)

 آیا انسان به خاطر نمى‏آورد كه ما پیش از این او را آفریدیم در حالى كه چیزى نبود؟! (67)

 سوگند به پروردگارت كه همه آنها را همراه با شیاطین در قیامت جمع مى‏كنیم؛ سپس همه را-در حالى كه به زانو درآمده‏اند- گرداگرد جهنم حاضر مى‏سازیم. (68)

 

سیاق ایه اول برای دفع کسانی است که معاد وبعثت ا انکار میکنند وآنرا بعید میشمارند .بهر حال هر دو آیه بصراحت دلالت دارد که آفرینش انسان پیش از این عالم بوده است .

ملک جهنی می گوید از امام صادق علیه السلام در باره آیه أَ وَ لا یَذْكُرُ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ یَكُ شَیْئاً (مریم 67)سئوال کردم آن حضرت فرمودند .: لا مقدرا ولا مکونا . انسان مقدر نشده بود ووجود هم نداشت . .( اصوال کافی 1/147)

 

برگزیده از کتاب شریف توحید الامامیه ( آیت الله محمدباقر ملکی میانجی )

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان