تبلیغات
مباحث احكام و اعتقادات - امامت جزء اصول
مباحث احكام و اعتقادات
خداوندا این مطالب اعتقادات من است پس، اى مهربانترین مهربانان من به تو سپردم یقین و اعتقاد خود و استقامت در دینم راو تو بهترین امانتدارانى كه به ما دستور امانت دارى داده اى پس آن امانت را هنگام مرگم به من بازگردان . .

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

پخش زنده از كربلا

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امامت جزء اصول

بسم الله الرحمن الرحیم

امامت چیست .؟

در تعریف امامت اختلاف نظر زیادی وجود دارد .

از نظر گروهی ( شیعه وپیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام) امامت ازاصول دین وریشه های اعتقادی است در حالی که از نظر اهل سنت جزء فروع دین ودستورات عملی محسوب میشود .

دانشمندان اهل سنت امامت را چنین تعریف کرده اند .امات ریاست وسرپرستی عموم در امور دین ودنیا به عنوان جانشینی از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) است .

 

اما امامت نزد شیعه چنین تعریف شده است .

امامت یک منصب الهی و خدادادی است که تمام شئون والا وفضایل را در بر دارد (جز نبوت) وآنچه لازمه آن است .(1)

مطابق این تعریف امام از سوی خداوند وبه وسیله پیامبر (ص) تعیین میشود وهمان فضایل وامتیازات پیامبر(ص) را (جز مقام نبوت) دارد وکار او منحصر به حکومت دینی نیست .

به همین دلیل اعتقاد به امامت جزئی از اصول دین محسوب میشود نه یکی از فروع دین ووظایف عملی.

شیخ مفید در(اوایل المقالات) در بحث عصمت چنین می فرماید . امامانی که جانشین پیامبران در اجرای احکام واقامه حدود وحف شریعت و تربیت مردمند معصوم ( از گناه وخطا) هستند همچون معصوم بودن انبیاء)

این سخن را باحدیثی از امام علی بن موسی الرضا (ع) که الهام بخش پیروان مکتب اهل بیت (ع) در مساله امامت است به پایان می بریم .

 

حضرت رضا (علیه السلام)  می فرمایند .: امامت زمام دین و باعث نظم مسلمین و صلاح دنیا و عزّت مؤمنین است.

امامت پایه بالنده اسلام و شاخه و نتیجه والاى آن است، توسّط امام است كه نماز و زكات و روزه و حجّ و جهاد به كمال خود مى‏رسد، و فى‏ء «- فى‏ء غنائمى را گویند كه بدون جنگ و خونریزى بدست مسلمین مى‏افتد.» و صدقات وفور مى‏یابد، و حدود و احكام جارى مى‏گردد، و مرزها حفظ و حراست مى‏شود، امام حلال خدا را حلال، و حرام خدا را حرام میكند، و حدود او را جارى مى‏نماید و از دین خدا دفاع نموده، با حكمت و موعظه نیكو و دلیل قاطع، مردم را به راه پروردگارش فرا مى‏خواند.(2)   

 

1-       احقاق الحق جلد 2-صفحه 300( پاورقی )

2-     عیون أخبار الرضا ع-ترجمه غفارى و مستفید، ج‏1، ص: 450

 

 

برگزیده از کتاب پیام قرآن جلد نهم ( مبحث امامت وولایت در قرآن )

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : ( نینوا )

حدیث روز

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان